29 Aralık 2013 Pazar

TÜRK KAYA RESİMLERİ TÜRKİYE'DE BULUNANLAR 4

    4


                     HAKKARİ - CİLO DAĞLARI

Hakkari il sınırları içinde yer alan Toros Sıra Dağlarının en doğu uzantısı olan Cilo Dağında daha önce de Sayın Servet Somuncuoğlu’nun görüntülediği Gevaruk yaylasında ki Türk Kaya resimleri ve çizimlerinden sonra şimdi de Sayın Ümit Şıracı’nın görüntülediği  başka Türk Kaya Çizimleri ve fotoğrafları bize Türklerin sanılanın çok öncesinde buralarda yaşadıklarını ve ısrarla vurgulanmak istenen Türklerin sonradan Anadolu’ya geldikleri tezini çürütmektedir.
Hiçbir şüphe ve kuşku duyulmayacak kadar Türk eserleri olan bu Bedizler bize bu toprakların kesinlikle Türklere ait olduklarını belgelemektedir.
Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri
Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri
Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri
Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri

Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri
Hakkari Cilo Dağları Türk Kaya Resimleri
































 Resimlerin devamını alttaki linkten görebilirsiniz

                     HAKKARİ - GEVARUK
HAKKARİ TAŞLARI
Hakkari Taşları
Hakkari Taşları
Hakkari - Gevaruk
Hakkari – Gevaruk
Hakkari’deki en önemli veriler hiç şüphesiz “Hakkari Taşları”dır.
1998 yılında kente merkezinde bir rastlantı sonucu 13 adet taş (dikilitaş) stel bulunmuştur. Hakkari İl Merkezinde bulunan Mir Kalesi’nin kuzeybatı eteklerinde bulunan taş steller, başkanlığını Veli Sevin’in yaptığı ekip tarafından 2001 yılına kadar kurtarma kazısı dahil olmak üzere bilimsel çalışmalar yapılmıştır. Hakkari taşları, killi kireçtaşı ve kalkere oyulmuştur. Taşlar oyulma aşamasında sanatçılar tarafından teknik açıdan üç gruba ayrılmıştır. Bunlar; kabartma tekniği, kabartma ve oyma tekniği ve çizgici tekniğidir.
Hakkari Taşları, bilimsel heyet tarafından MÖ XV. Yüzyılın ortalarından başlayarak birkaç yüzyıl boyunca dikilmiş oldukları görüşündedirler. Bu tarihleme taşların yakınında bulunan aynı bilim heyeti tarafından kazısı yapılan iki oda mezarıyla (MÖ II. binin ilk çeyreği-Son Tunç Çağı-Erken Demir Çağı) uyuşmaktadır. Ancak ilk gömülerin stellerden birkaç yüzyıl önce yapılmaya başlandığı ifade edilmektedir. Hakkâri stellerin en çarpıcı özelliğinin göğüs üzerinde tutulan merkezi konumlu kaptır. Güney Rusya ve Ukrayna’daki İskit yontu-menhirleri ile Orta Asya taşlarının vazgeçilmez özelliğidir. İskit anıtları da MÖ VII. Yüzyılla değin örnekleri bilinmektedir. Bu gelenek VI. yüzyıldan başlayarak Göktürklerde XI. yüzyılda Asya’dan Ukrayna’ya göçen Kıpçak-Kumanlar arasında yaşadığı bilinmektedir. Orta Asya’da bu stellere çoğu kez “Türk Taşları” adı verilmektedir. Hakkâri taşları incelendiğinde görülmüştür ki, Orta Asya ile Güney Rusya, Hakkari- Azerbaycan yöreleri arasında çok eski bir ilişki olmalıdır. Bu da Anadolu’da Türklerin varlığını erken döneme götürmektedir.
                       HAKKARİ - YÜKSEKOVA
HAKKARİ YÜKSEKOVA YEŞİLTAŞ KÖYÜ REŞKO DAĞI
Bilindiği gibi daha önceleri  Hakkari ve Van bölgelerinde bulunan “Gevaruk” ve “Tırşin” yaylalarında
kayalara çizilmiş Türk Kaya resimleri tespit edilmiş ve fotoğraflanmıştı.
Daha önceleri terör olayları nedeniyle fazlaca bu bölgelerde araştırma yapma imkanı bulunamamıştı.
Ancak Sayın Ümit Şıracı bu defa bu bölge de yeni bulgularla karşılaşmış ve fotoğraflamıştır.
Şimdilik elde edilen bu bulgular çok geniş bir coğrafi bölgeye yayılmış olmasına rağmen, şekil ve muhteva yönünden birbirinin benzeri olan bu resimlerin, eskiden göçebe ve yarı göçebe  Türk boyları tarafından yapılmış oldukları bugün artık yerli ve yabancı bilim adamlarınca kesinlikle kabul edilmiştir.Bir kez daha savımızı güçlendirerek görüyoruz ki Türkler Tarih öncesinde bile bu topraklara yaşamışlardır.
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri
Hakkari Yüksekova Türk Kaya Resimleri

































Resimlerin devamını alttaki linkten görebilirsiniz

                          KARS - KAĞIZMAN
Kağızman Kaya Resimleri
Kağızman Kaya Resimleri
Kagızman Kaya Resimleri
Kagızman Kaya Resimleri
KARS KAĞIZMAN KAYA RESİMLERİ BAKIMINDAN OLDUKÇA ZENGİN.
BU RESİMLER İÇİNDE “CAMUŞLU KÖYÜ KAYA RESİMLERİ” ÖZEL BİR ÖNEME SAHİP.
BENİM BİLDİĞİM İLK ÇALIŞMA ERSİN ALOK VE MUVAFFAK UYANIK TARAFINDAN 1950’Lİ YILLARDA YAPILIYOR. DAHA SONRA PROF.DR HAŞİM KARPUZ’UN (ÇAMUŞLU’DA YONTMA TAŞ ÇAĞI KAYA RESİMLERİ” BİLİM VE TEKNİK, SAYI: 112, ANKARA, 1977, S.1-5) MAKALESİ YAYINLANIYOR.
“KARLI DAĞLARDAKİ SIR” BELGESELİNDE KONUYA YER VERDİK. DAHA SONRA İSE “SİBİRYA’DAN ANADOLU’YA TAŞTAKİ TÜRKLER” KİTABIMIZDA DA KONU YER ALDI.
FOTOĞRAF AMAÇLI GİDECEKLER İÇİN ÖZEL BİLGİ: PANO MAYIS AYINDA SAAT 09.30 – 10.00 ARASINDA IŞIK ALIYOR. BU SAATLER DİKKATE ALINARAK GİDİLMELİ.
FOTOĞRAF BİLGİSİ : KARS – KAĞIZMAN CAMUŞLU KÖYÜ / 2006 – MAYIS
SERVET SOMUNCUOĞLU

                           VAN - YEDİ SALKIM
VAN KIZLARIN MAĞARASI
Van Kızların Mağarası ve Kaya Resimleri
Van Kızların Mağarası ve Kaya Resimleri
Yedi Salkım kaya resimleri Van İli’nin 76 km güneydoğusunda bulunan, Yedi Salkım Köyü’nün batısında uzun bir kanyonun içinde yer alan mağaralarda bulunmaktadır. Kanyonun batısını yayvan bir şekilde uzanan Başet Dağı kapatmaktadır. Başet Dağı (3684 m) üzerinde bulunan yatır, yöre halkı tarafından kutsal kabul edilmekte ve ziyaret edilmektedir.
Van Kızların Mağarası ve Kaya Resimleri Bölgenin coğrafi konumu hayvancılık ve avcılık için elverişlidir. Kaya resimlerinin keşfi 1971 yılında O. Belli tarafından yapılmıştır. Kalyonun kuzey ve güney yamaçları üzerinde yer alan 50-60 mağaradan yalnızca dört tanesinde boyalı duvar resimleri bulunmaktadır. Resimli mağaraların yerden yüksekliği 20 m ile 78 m Arasında değişmektedir. Resimli Mağaraların üçünde resimler hem sayı yönünden az hem de doğa koşullarından dolayı büyük ölçüde silinmiştir. Bu üç mağaranın duvarlarına kırmızı boya ile dağ keçisi resimleri yapılmıştır. Diğer mağara resimleri ise hem renk hem de konu olarak diğerlerinden ayrılmaktadır. Bu mağara duvarlarındaki dans eden tanrıça figürlerinden dolayı, halk burayı “Kızların Mağarası” olarak adlandırılmıştır. Bu mağara, yan yana iki ayrı mağaradan oluşmaktadır. Birincisinde 30-35 adet olan resimlerin tümü kırmızı bir boya ile yapılmıştır. Resimlerden 10 tanesi kar ve yağmur suları ile doğal koşulların etkisiyle aşınarak silindiğinden ne oldukları kesin olarak belli olmamaktadır. Belirgin olarak görülen resimler stilize edilmiş insan figürleri, avda uygulanan tuzak sahneleri, kalçaları abartılarak yapılan tanrıça figürleri, geyik üzerinde ayakta duran insan figürü, çok sayıda erkek yaban keçisi ve geyikten oluşmaktadır. İkinci mağarada altmışa yakın resim yapılmıştır. Mağarada 4 insan resmi yapılmış ve bu resimler dansçılar panosu olarak adlandırılmıştır. Mağaranın güneybatı duvarı üzerine yapılan resimler ise büyük pano olarak adlandırılan alanda; insan figürleri, kolları yukarıya kalkık kalça ve bacakları abartılarak gösterilen çok sayıda ana tanrıça figürleri, hayvan üzerinde duran ve yine kalçaları abartılarak gösterilen ana tanrıça figürü, avda uygulanan tuzak sahnesi, yaban erkek keçileri, güneş motifleri ve türleri anlaşılamayan çeşitli hayvan resimleri betimlenmiştir. Kızlar mağarasındaki resimler herhangi bir düzen içerisinde yapılmamıştır. Mağara resimlerinin büyüsel amaçla yapıldığı ifade edilmiştir. O. Belli, Kızlar Mağarası’nda ki resimleri kronolojik olarak günümüzden 10.000-7.000 yılları arasında yapılmış olduğunu belirtmektedir.
Doç. Dr. Alpaslan Ceylan’ın “Doğu Anadolu’da Kaya Resimlerinin Türk Tarihi Açısından Önemi” makalesinden

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kopmuşuz bizler o öz varlık olan manzaradan
Bahseder gerçi duyanlar o onulmaz yaradan.
Derler ki: İnsanda derin bir yaradır köksüzlük
Budur âlemde hudutsuz ve hazin öksüzlük. (Y. Kemal Beyatlı)